Pulchalchiajev

2019

Anna Pulchalchiajev – of dat haar echte naam is weten we niet – is een succesvolle influencer. Als ze wordt beschuldigd van misleiding en dood door schuld begint haar façade barsten te vertonen.
Het verhoor vindt plaats, waarin de kleinste aarzelingen in haar stem worden uitvergroot. Langzaam verliest ze controle in een spel van verdachtmaking en onthullingen. Het perfecte leven raakt in een toestand van instabiliteit en toont haar duistere kant.

In ons post-truth tijdperk van fakenews en sociale media geldt liegen als de nieuwe waarheid.
Liegen is cool. Liegen doet deugd. Omdat theater de leukste vorm van liegen is maken we een voorstelling over het plezier van het liegen en de noodzaak de waarheid geweld aan te doen.

Anna Pulchalchiajev liegt een wereld bij elkaar van zwalkende ‘waarheden’ en glibberige muzikale instabiliteit.

”Een verontrustende gedachte: vanaf een zeker punt was de geschiedenis niet langer reëel. Zonder het te merken had de mensheid opeens de werkelijkheid verlaten; alles wat sindsdien gebeurd was, zou helemaal niet waar zijn; we hadden het alleen niet opgemerkt. Het zou nu onze taak zijn dat punt te vinden, en zolang we het niet hadden, zouden we gedwongen zijn in onze huidige vernietiging te volharden.” (Elias Canetti, Het menselijk gewest)

Spel/zang: Annelinde Bruijs
Regie: Ko van den Bosch
Tekst: Erik-Ward Geerlings
Muziek: Huba de Graaff

Theaterregistratie: Video voor Theater

About The Author
- Huba studeerde Sonologie in Utrecht (jaren 80) en compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Dick Raaymakers, Louis Andriessen, Fredric Rzewski, Walther Zimmerman en Gilius van Bergeijk. Ze bezoekt de KonCon als gastdocent en mentor. Ze werkt samen met auteur Erik-Ward Geerlings en Britt Verstegen. De WILco Foundation steunt alle Huba de Graaff-projecten.